Az idei biztosan a Linux éve lesz, igaz a Windowson belül

A Microsoft egy évvel korábban jelentette be, hogy még többet kap a Linuxból a Windows. Már korábban is az volt a fő fejlesztési irány, hogy a Linux ne konkurens, hanem lehetőség legyen, és a 2016-os Build konferencia sztárjának számító natív Bash támogatás óta számos új fejlesztés került elő.

Hirdetés

2017-ig kellett várni a nagyobb áttörésre, akkor került ugyanis bemutatásra a Windows Subsystem for Linux, amely implementálta a Linux API-t a Windowson, ezzel a Linux rendszerhívásait a megfelelő Windows rendszerhívásokra cserélte, így a programfuttatás nem igazán emulálva vagy virtualizálva történik, hanem kvázi natívan. Azért csak kvázi, mert ez a módszer mindenképpen egyfajta valós idejű fordítással lett elérve, ami bizonyos mértékű teljesítménycsökkentést vont maga után, illetve gondot jelentett a kompatibilitás is. Ezek miatt készül már jó ideje a Windows Subsystem for Linux második generációs verziója, amely végre hivatalosan is elérhető lesz a hamarosan érkező, 2004-es verziójú Windows 10 frissítésben.

A WSL2-nek gúnyolt fejlesztés hatalmas előrelépés a Linux és a Windows barátsága szempontjából, ugyanis itt a Microsoft már nem cseréli a rendszerhívásokat, a cég egyszerűen integrált a Windows operációs rendszerbe egy egyedi Linux kernelt, így gyakorlatilag egy Linux fog futni a Windowson belül egy erre kialakított, egyszerűsített Hyper-V virtuális gépen. A kompatibilitás ezzel a módszerrel már teljes, a Linuxra írt alkalmazások pedig natívan futhatnak, továbbá grafikus felhasználói felületek is támogatva lesznek.

A Microsoft új modelljével azonban lehetőségek tárháza nyílik meg. A redmondiak máris a következő lépcsőn dolgoznak, ugyanis elérhetővé szeretnék tenni a Windows Subsystem for Linuxon belül a GPU-t is, amit az idei Build konferencián jelentettek be. Ennek alapja a WDDM 2.5 óta elérhető GPU-PV (GPU paravirtualization), amely technológia eredetileg a virtuális gépen futó Windowsokhoz készült, de ezt a WDDM 2.9-ben ki fogják terjeszteni a Windows Subsystem for Linux rendszerre egy nyílt forráskódú Linux kernelmeghajtón keresztül, így pedig elérhetővé válik a GPU.

Természetesen a projekt még aktív fejlesztés alatt áll, de az új lehetőséggel implementálható a DirectX 12 API a Windows Subsystem for Linuxra, és a Microsoft ezt meg is teszi. Sőt, továbbmennek: a DirectML, az OpenGL, az OpenCL, valamint a CUDA is elérhető lesz. Sajnos a Vulkan API-ra vonatkozóan egyelőre a cég nem jelentett be semmit, de ez később még változhat.

Azt azért fontos kiemelni, hogy a fentiekkel senki se várja, hogy majd grafikai alkalmazásokat futtat a Windows Subsystem for Linuxon belül, az ehhez szükséges rétegek nem lesznek beépítve. Ez a rendszer továbbra is a parancssoros környezetre fókuszál, viszont az elérhető compute vagy grafikus API-k igencsak alkalmasak olyan általános számítási feladatokra, amelyeket a GPU-k sokszor nagyságrendekkel gyorsabban megoldanak a CPU-knál.

Ezek az újdonságok majd a WDDM 2.9-cel párhuzamosan érkezhetnek, azaz várhatóan egy év múlva, amikor is befut a Windows 10 következő nagyobb frissítése. Persze az Insiderek számára a tesztverziók sokkal hamarabb elérhetők lesznek.

Azóta történt