Terv szerint működnek a decemberben pályára állított magyar műholdak

Tervezett pályájuk élettartamának felénél járnak a december 6-án pályára állított ATL 1 és SMOG-P nevű magyar műholdak.

Az adatok folyamatosan érkeznek a műszerekről - tájékoztatta a Budapesti Műszaki Egyetem csütörtökön az MTI-t.

A két berendezést a Rocket Lab amerikai magáncég Electron rakétája vitte fel az űrbe és állította pályára. A műholdak a legfrissebb adatok alapján enyhén elliptikus pályán haladnak a Föld körül. Legnagyobb távolságuk a bolygótól nagyjából 400, a legkisebb 350 kilométer. Sebességük megközelítőleg másodpercenként 7,2 kilométer.

Ez olyan sebesség, amelyet a Földön soha nem érzékelhetünk . – írják a közleményben. A nagyjából 1700 kilométerre fekvő Londont nem egészen 4 perc alatt érnénk el. De a Földet is picivel több, mint másfél óra alatt kerülnénk meg. A felbocsátás utáni adatok alapján a műholdak pályán maradásának legkisebb időtartamát 5 hónapra becsülték. Ennek időtartama függ a légkör fékező hatásától az adott magassági zónában, a nap aktivitásától és egyéb paraméterektől is. A becsült pályaélettartam azt jelenti, hogy ezen időintervallum végén következhet be a légkörbe történő zuhanás és megsemmisülés. A műholdakat ennél hosszabb üzemidőre tervezték műszakilag

Az ATL-1 és a SMOG-P mostanra már annyira eltávolodott egymástól, hogy egy antennával is kommunikálhatnak velük a mérnökök és kutatók. Egymás után érkeznek a Budapesti Műszaki Egyetem antennájának látókörébe pont olyan ritmusban, hogy mindkét eszköz tud kommunikálni a szakértőkkel és küldik a tőlük várt információkat. A SMOG-P azt vizsgálja, hogy mennyire terhelt a légkör a különböző rádiós frekvenciasávoktól. Az ATL-1 egy speciális szigetelőanyag űrbéli minőségbiztosítási vizsgálatát és tesztelését folytatja.

Az akkumulátorok szigetelőrétegei tökéletesen funkcionálnak. Az összehasonlítás miatt elhelyezett referenciaszigetelésű akkumulátorhoz képest az új vékonyréteg hőszigetelő anyag egyértelműen hatékonyabban szigetel mind a hideg, mind a meleg ellen.

Az ATL-1 műhold a forgása a kezdeti időszakhoz képest lassult. Az út elején percenként négyet forgott saját tengelye körül, mostanra ez kettőre csökkent.

Az ATL-1 az ATL Kft. és stratégiai partnere a H-ION Kft közös munkája, mely az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozása mellett valósult meg.

Azóta történt

Előzmények