Lehalt az Ügyfélkapu

Egy ilyen probléma mindig gondokat okoz, de adóbevallási időszakban különösen súlyos helyzetet teremt.

Hirdetés

Saját tapasztalataink szerint már tegnap voltak fennakadások, de ma már mind a Magyarorszag.hu, mind a NAV oldalán megjelentek a figyelmeztetések, melyek arra hívják fel a figyelmet, hogy az Ügyfélkapu legfontosabb része, a Központi Azonosítási Ügynök bénult meg, így gyakorlatilag az összes fontos szolgáltatás elérhetetlenné vált.

 

A történtekről kiadott közleményre a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete nevében Ruszin Zsolt alelnök reagált a Facebookon:

Megállt az ügyfélkapu

A Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) az összes közigazgatási szolgáltatás alapja, ennek működése nélkül minden leáll, ideértve a napi sokmilliárdot hozó adórendszert. Ez főleg az egyik fontos adóbevallási napon bír különösen nagy jelentőséggel (január 20).

A KAÜ megállása képletesen akkora kárt okoz, mintha az ország összes járműve megállna néhány órára, az elektromos rollerig bezárólag.

A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete már korábban javasolta a NISZ Zrt és az IDOMSOFT Zrt vezetői számára, hogy alkalmazzanak az informatikában csak „redundanciának” hívott közismert megoldást: legyen tartalékrendszer.

Ezekre a felvetésekre még válasz se jött.

Ezek alapján, és a NISZ Zrt-től ma telefonon kapott kitérő válaszok alapján az feltételezhető, hogy nincs is terv a KAÜ tartalékrendszerére, de más hasonló rendszereknél sincs semmilyen redundancia, a működési hibákat minden érintett tehát még jó sokáig „élőben” fogja tapasztalni.

Az adózás rendje egyébként mentesíti a határidő alól az adózókat az ilyen üzemszünetek esetére, amely a NAV szerint január 20-án kezdődött és 13:46-kor véget is ért, ami sajnos nem igaz. A KAÜ a jelen közlemény közzétételekor is hibajelenségeket produkál, így nem tudja ellátni a feladatát, így a mentesülés vélhetően vonatkozni fog rá.

Ráadásul az, aki másnap szabadságra ment volna nem számolhatott a KAÜ hibájával. Az állami informatika ilyen hibái megengedhetetlenek!

Frissítés: január 21-én a NAV a honlapján jelentette be, hogy a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatás 4 órát meghaladó kiesése miatt, az adózás rendjéről szóló szabályoknak megfelelően a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) az elektronikus ügyintézés során nem veszi figyelembe a január 20-ai határidőt.

Azóta történt

Előzmények