Nem csak a játékosokat célozza a Google Stadia

A Google még márciusban mutatta be a Stadia nevű, felhős játékszolgáltatását, amelyről a linkelt hírben részletesen beszámoltunk, az E3-on pedig a részletekről is lerántották a fátylat. Ezek alapján a keresőóriás felhős játékszolgáltatásáról szinte mindenki azt hiszi, hogy távolról futtatott játékokat streamel egy kliensnek, ami igaz is, de ennél sokkal több a Stadia. A Google koncepciója az egész PC-s játékfejlesztés reformja, amivel gyakorlatilag megcélozták a fejlesztőket. Jelenleg erre még nem épül annál nagyobb üzlet, hogy az adott portból lesz egy Stadia verzió, de úgy tudjuk, hogy a még kiépülőfélben lévő fejlesztői szolgáltatás később fizetős lesz. Márpedig a hardver szintjén a Stadia is tekinthető egy PC-nek. Ha úgy vesszük, akkor egy Stadia port által használt leképező esetében elég egy alternatív swapchain a PC-s verzióhoz viszonyítva, aminek nyilván van karbantartási vonzata, de elhanyagolható, ha a teljes projekt költségét nézzük. Arról nem is beszélve, hogy egészen minimális pluszmunkával sokat lehet növelni potenciális vásárlóbázison.

Hirdetés

Az talán nem lesz túl nagy meglepetés, hogy a PC-s fejlesztésnek megvannak a maga árnyoldalai, elvégre nyilván szükségesek hozzá hardverek, az adott kódbázist időnként ellenőrizni érdemes, de ez azért helyi szinten nem könnyen menedzselhető feladat, illetve számolni kell a hardver eszközillesztőin belüli hibákkal is. Gyakorlatilag mindhárommal meg lehet tanulni együtt élni, más lehetőség eddig nem nagyon volt, de a Google ezen változtatni szeretne. A Stadia fejlesztői szinten is rendkívül előnyösnek tűnik, hiszen a napi munkálatok rendkívül gyorsan tesztelhetővé vállnak, vagyis kevésbé kell ezt szigorúan menedzselni. Gyakorlatilag rendkívül gyorsan elkészíthető az adott kódbázisból a futtatható verzió, így naponta kár többször is lehet tesztelni a változásokat. Ez a kód ráadásul egy távoli szerveren fut, vagyis bármilyen PC alkalmas a stream megjelenítésére.

Hagyományos PC-s fejlesztési modellnél mindez sokkal korlátozottabb. Jellemzően van egy megbeszélt stratégia arra, hogy milyen időközönként készül új verzió a kódbázisból, és az azokba épített újítások is akkor lesznek tesztelve. A körülményessége miatt azonban ez sokkal ritkábban oldható meg, mintha a fejlesztés a Stadia erejére építkezne.

A Google így jó úton halad afelé, hogy a PC-s fejlesztőket behúzza a Stadiába, hiszen az előnyök egyértelműek, miközben a kódbázis jelentős része ugyanaz marad. Ezzel kapcsolatban megtudtuk, hogy ennek a modellnek az egyik kísérleti lova a nemrég PC-re is bejelentett Red Dead Redemption 2. Információink szerint a Google számára is hasznos volt a partnerkapcsolat, mivel adatokhoz jutottak azzal kapcsolatban, hogy mit kellene még változtatni a Stadián, hogy arra építsenek egy fejlesztőket kiszolgáló üzleti hátteret. Úgy tudjuk, hogy az elsődleges kérés a többféle rendszerkiépítés volt, ugyanis a Stadia jelenleg egy fix szoftverkörnyezeten fut, ami végfelhasználói szinten nyilván hasznos, de például a fejlesztőknek nem túl jó, ha például egy problémát a meghajtó hibájára vezetik vissza. Ilyenkor alternatív eszközillesztővel szokás ellenőrizni a teóriát, de ezt a Stadián még nem lehet megtenni. Ugyanakkor ez csak egy döntés kérdése, természetesen megoldható, hogy ha a hardver ugyanaz is a távoli szerveren, a szoftverkörnyezet ettől még lehet többféle. És ezen a ponton iszonyatosan erősnek tűnik a Google koncepciója, hiszen a kódbázis, napi szinten akár többször történő tesztelésével, akármilyen kompatibilis kliensről elérhető rendszerrel, többféle szoftverkörnyezetben is ellenőrizhető kóddal elég nehéz lenne versenyezni. Ehhez ugyanis nem kell gépeket összeszerelni, illetve szoftvereket telepíteni rájuk, minden ott van működőre beállítva egy hiperlinknyire.

A legnagyobb kérdés az, hogy mikortól válik ez az egész konkrét üzleti modellé. Egyelőre úgy néz ki, hogy a Google megelégszik azzal, ha a PC-s portot lefejlesztik a Stadián, és a saját platformjuk is kap egy portot. Ez így hihetetlenül megéri a fejlesztőknek, hiszen minimális több kóddal tudnak nagyobb vásárlóbázis célozni, és még a Stadia előnyeit is élvezik, aminek pedig jelentős költségcsökkentő hatásai is vannak. Egy ponton túl viszont szinte biztos, hogy a Google pénzt fog ezekért az előnyökért kérni, de egyelőre a játékkínálat felduzzasztása a prioritás.

Azóta történt