Tízből négy magyar nyomkodja a telefonját a volán mögött

Közülük pedig minden ötödik ember üzeneteket és közösségi médiás bejegyzéseket is szokott írni az autóban – a többi közt ez derül ki az Aegon reprezentatív felméréséből.

Egyre többen írnak üzeneteket, vagy posztolnak a közösségi médiában vezetés közben – a hivatalos nemzetközi adatok szerint. Bár a tapasztalatok, illetve az utca képe alapján annyit tudni, hogy Magyarországon a leggyakoribb közúti szabálysértések egyike a vezetés közbeni telefonhasználat, az erre vonatkozó részletes statisztikák csak korlátozottan érhetők el. Az Aegon Biztosító reprezentatív kutatást készített, hogy kiderüljön, a magyar autóvezetők között mennyire gyakorlat a vezetés közbeni okostelefon-használat.

A kutatás során a megkérdezettek közül – saját bevallásuk szerint – tízből négyen rendszeresen használnak mobilt vezetés közben, és tízből nyolcan ismernek olyan sofőrt, aki kézben tartva rendszeresen használja a telefonját a volán mögött. A jelenség a megkérdezett nők egyharmadára, míg a férfiak felére jellemző, és a városban élők között gyakoribb, mint a kistelepülésen élők körében.

Leginkább a budapesti férfiakra igaz, hogy vezetés közben telefont vesznek a kezükbe, közülük minden ötödik üzenetet vagy e-mailt ír, néz valamit a képernyőn, vagy posztol valamelyik közösségi oldalra. A döntő többségük telefonál (78%) és navigációs alkalmazást használ (59%). Az üzenetküldés és a közösségimédia-használat kiemelkedő gyakorisággal fordul elő a 18-39 éves korosztályban, míg a vezetés közbeni e-mailezés a 30-39 évesekre jellemző, elsősorban azokra, akik vidéki városokban élnek.

Hirdetés

Lelkiismeret-furdalást okoz, mégis nyomkodjuk

Kiderült továbbá, hogy a vezetés közbeni telefonhasználat kapcsán a magyarok nem tudják pontosan, mit engednek meg a hatályos jogszabályok. A megkérdezettek fele szerint például csupán a kézben tartott telefonon való beszélgetés tilos, pedig a törvény szerint járművezetés közben semmi olyat nem szabad a telefonnal tenni, amihez a sofőrnek a kezébe kell vennie azt.

Bár a válaszadók kétharmada szerint veszélyes mobilt használni vezetés közben, 24 százalékuk szerint a helyzettől függ, valóban kockázatos-e. Vagyis összességében kilencven százalékot is meghaladja azoknak a száma, akik tisztában vannak a vezetés közbeni telefonozás veszélyeivel, de még így is a megkérdezettek csupán 7 százaléka állítja, nem tartja egyértelműen veszélyesnek, ha vezetés közben nyomkodja a mobilját. Igaz – a felmérés szerint –, csaknem mindenkinek (több mint 90 százalékuknak) lelkiismeret-furdalást okoz a vezetés közbeni telefonhasználat.

Métereket autózhatunk vakon

Az Aegon és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság kutatás tapasztalatai alapján figyelemfelhívó és edukációs kampányt indít annak érdekében, hogy a vezetés közbeni mobil használat visszaszoruljon.

„Az okostelefon hasznos segítőtársa a modern embernek, de veszélyforrás, ha vezetés közben használjuk. Az autópályán 130 kilométeres sebességgel haladó autó 36 métert tesz meg egyetlen másodperc alatt, a városi közlekedés tempójában 14 métert – vagyis ennyit vezetünk vakon, ha a telefonra figyelünk, és ez az a távolság, ameddig nem tudunk reagálni a forgalmi helyzetekre – mondja az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt. vezérigazgató-helyettese, Szombat Tamás.

„A kézben tartott mobiltelefon járművezetés közbeni használata Európa valamennyi országában jogellenes cselekménynek számít. A jogellenes telefonhasználat a leggyakoribb közúti szabályszegések közé tartozik, és a legveszélyesebb kihágások egyike, amely bizonyos esetekben egy lapon említhető az ittas vezetés veszélyeivel. A lakosság nagy része az ittas vezetést elítéli, és az a célunk, hogy ezt elérjük a vezetés közbeni mobilhasználattal is – mondja Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője.

Kampány

Az Aegon és az ORFK-OBB közös kampányában online videókkal, edukációs tartalmakkal és szórólapokkal hívják fel a figyelmet a jelenség veszélyeire. A kampány minden tartalmi eleme megjelenik a karmegelozes.hu oldalon is.

Mivel a fiatal korosztály – amely különösen veszélyeztetett a jelenségben – jelentős online videófogyasztó, ezért az Aegon rövid videókat készített, amelyek humorral és tanulságokkal próbálnak meggyőzően érvelni. A videók elkészítésében két, a fiatalok által kedvelt humorista, Kovács András Péter és Janklovics Péter játssza el, hogy az okostelefon-használat milyen zavaró tud lenni vezetés közben. A videókat a közösségi médiában és az országos médiában is terjeszti az Aegon.

A felvilágosító akció további része egy speciális virtuális valóság (VR) alkalmazás, amely azt mutatja meg, mennyiféle veszélyt képtelen elhárítani az ember, ha vezetés közben az okostelefonját is nyomogatja. A figyelemfelhívó VR-játékot az Aegon és az ORFK-OBB országos roadshow-ra viszi, hogy minél többen megismerhessék a vezetés közbeni telefonhasználat valós veszélyeit.

Azóta történt

Előzmények