Ki és miért használja fel a Facebook-adataimat?

A botrányról botrányra evickélő Facebook igyekszik olyan intézkedéseket hozni, melyek nagyobb átláthatóságot biztosítanak. De a megoldások csak részlegesek, eredményük is kétséges.

Szokásuktól eltérően a Facebook fejlesztői most nem a hivatalos blogon, hanem egy Facebook-bejegyzésben tájékoztatták felhasználóikat, hogy a hónap végétől új lehetőség áll rendelkezésükre, melyet kihasználva részleges betekintést kaphatnak abba, hogy ki és milyen módon használta fel adataikat a közösségi oldalon látható célzott hirdetésekhez.

A változás egy hosszabb folyamat újabb lépése, mivel az időnként valóban gátlástalan és agresszív adatfelhasználások miatt az utóbbi időben egyre több támadás éri a Facebookot, akik megpróbálják a megingott felhasználói bizalmat visszaállítani. Tavaly például kiderült, hogy a vállalkozás meg fogja követelni a hirdetőktől azt, hogy van-e hozzájárulásuk ahhoz, hogy egy felhasználó telefonszámát vagy e-mail címét célzott hirdetések elhelyezése érdekében feltölthessék. Ez a változtatás júniusban lépett életbe, majd novemberben újabb átláthatósági intézkedéseket hoztak: ezek szerint világossá kell tenni, hogy az ügynökségek és a marketingben érintett fejlesztők kinek a nevében járnak el a reklámozáskor.

Facebook
[+]

A hamarosan megjelenő új opció (egy „Miért is látom én ezt a hirdetést?” link) igen egyszerű: arról tájékoztatja a felhasználót, hogy a hirdető vajon hogyan jutott hozzá az adataihoz – ez az esetek 99 százalékában ugyanarra a rugóra jár: azért, mert az illető használ egy olyan szolgáltatást, alkalmazást, amely a felhasználást ahhoz köti, hogy hozzáférhessen a publikus személyes adatok egy részéhez. Az újdonság annyi, hogy a Facebook most némi betekintést enged a folyamatba, konkrétan megnevezik azt a szolgáltatást, alkalmazást, mely felhasználta az adatokat. Ez részben eddig is így volt, de február végétől a korábbi kezdeményezés következményét is megmutatják, hogy az adott ügynökség, fejlesztő mikor és hogyan fért hozzá az adatokhoz.

A kezdeményezésnek két célja van: egyrészt, hogy a felhasználók jobban megértsék a hirdetési rendszer működését, illetve magának a Facebooknak is támogatást adhat, hogy némiképp szűrjék azokat a cégeket, ügynökségeket, melyek nem igazán jogszerűen használnak fel adatokat hirdetési tevékenységük során.

Azóta történt

Előzmények