A jövő elkezdődött: elindult a Google első önjáró autós szolgáltatása

Pár évtized múlva sokat fognak vitatkozni majd arról, hogy mikor és kivel kezdődött az új korszak. De az biztos, hogy a mai nap igen fontos lesz.

A korábbi terveknek és ígéreteknek megfelelően a Google anyacégének, az Alphabetnek az önvezető járművek fejlesztésével foglalkozó vállalkozása, a Waymo ma a korábbi legfontosabb tesztkörnyezetében, az amerikai Phoenix körzetében elindította kereskedelmi szempontból élesben Waymo One néven az autonóm járművekből álló személyszállító flottáját.

Azért „csak” kereskedelmi szempontból élesben, mivel a flotta már kiszolgálja a felhasználók igényeit, ám a Waymo technológiailag még igen óvatos – a járművekben még van biztonsági sofőr, aki normál esetben semmit sem tesz, csak vészhelyzetben akad dolga.

A szolgáltatás nagyjából úgy működik, mint az Uber vagy a Lyft megosztós modellje: egy alkalmazást kell használni mobil eszközön a rendeléshez, utazáshoz és fizetéshez – a nagy különbség az, hogy az autó autonóm módon hajtja végre a feladatot.

Az ilyen technológiát fejlesztő vállalatok szerte a világban körülbelül ugyanott állnak a fejlesztésben – bár a Waymo a levezetett kilométerek és a felhalmozott tapasztalatok alapján a lista elején található –, és ma már az a verseny tétje, hogy ki jelenik meg hamarabb a közutakon egy ilyen szolgáltatással, mivel vélhetőleg az elsőnek lesz a legnagyobb esélye „letarolni a piacot”. A Waymo One önjáró taxi jelenleg körülbelül annyiba kerül, mintha az Ubert vagy a Lyftet használná az amerikai felhasználó.

Habár most már élesben futnak a kocsik – sofőrrel –, a tapasztalatok szerint még rengeteg csiszolni való akad még rajtuk – ehhez bizonyára hozzájárul az is, hogy új szereplőként jelennek meg az emberi sofőrök által dominált utakon. A versenytársak is igen jól haladnak, Amerikában, Európában és Ázsiában is, de az igazán komoly fejlesztések a Waymo gyakorlatához hasonlóan igen óvatos lépésekkel haladnak előre, mivel a tesztek természetes módon nem tudnak minden valós körülményt előhozni, melyek teljes éles üzemben előjöhetnek.

És még mindig igaz, hogy a közlekedésfelügyeleti szabályozás – még az élen járó amerikai államokban is – még nincs teljes mértékben felkészülve az autonóm járművek megjelenésére.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Waymo

Azóta történt

Előzmények