Magyarországon is óriási siker a Black Friday

Idén már a magyar lakosság 87 százaléka tudja, hogy mi az a Black Friday, holott 2015-ben ez a szám csak 54 százalék volt – nagyjából így kezdődött az eMAG idei sajtótájékoztatója a magyarul csak fekete péntek néven ismert jelenség kapcsán. Ha a cég felmérése helyes, akkor nem nagyon kell magyarázni az olvasóknak, hogy miről van szó, az viszont mindenképp egy érdekes információ, hogy szintén az ő adataik szerint a lakosság 20 százaléka tervez vásárolni valamit a kissé félrevezető nevű eseményen.

Hirdetés

A fekete péntek ugyanis nem meglepő módon az Egyesült Államokból jön, ott hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelenti, amely hagyományosan a hálaadás utáni péntek, amely november 23. és 29. közé esik. Kimondottan érdekes, hogy bár az első Black Friday kiárusítást egyes források szerint 1952-ben, mások szerint pedig 1966-ban tartották, maga a kifejezés már a 19. században is létezett, de akkor még az 1869-es pénzügyi válság volt az apropója. A hálaadást követő péntekre pedig vagy 1952, vagy 1966 óta használják, és nem egy jó dologra utal, hanem a hatalmas dugókra és a belvárosi boltokhoz vásárlók miatt tömött járdákra utal.


[+]

Itthon nagyjából 5 éve tartanak Black Friday eseményeket az online és az offline kereskedők, az eMAG-nál pedig óriási a lelkesedés ezzel kapcsolatban, valószínűleg azért, mert már 2014-ben is egymillió látogatást kapott az oldaluk az esemény alatt, de tavaly ez a szám már 2,2 millió volt. A felhasználói szokásokkal kapcsolatban érdekes, hogy amíg 2014-ben csak az érdeklődők 26 százaléka érkezett mobileszközről, addig tavaly ugyanez az érték már 56 százalék volt, magyarul többen nézték telefonról az akciókat, mint számítógépről. Tavaly egyébként az eMAG kínálatában található termékek 85 százaléka a Black Friday alatt volt a legolcsóbb náluk, az összes kedvezmény mértéke pedig 2,5 milliárd forint volt. A pelenkától a targoncáig elég sok dolgot árultak és adtak el.

Az eMAG sajtótájékoztató apropója persze nyilván az volt, hogy az emberek már most értesüljenek az eseményről és elkezdjenek készülni rá, szóval bőven mondtak számokat. Idén nagyjából 1 millió termék lesz náluk kedvezményesen megvásárolható, a teljes mennyiséget figyelembe véve a kedvezmény mértéke 3 milliárd forint lesz. 20 ezer tévét, 25 ezer okostelefont, ötezer laptopot, 600 ezer barkácsterméket és 15 ezer nagy háztartási gépet szeretnének eladni, a fennakadások elkerülése érdekében pedig saját állításuk szerint 800 millió forintot költöttek IT-fejlesztésre, aminek fényében azért el lehet képzelni, hogy a kereskedői oldalon mennyire nagy durranás ez az esemény, bár azt nyilván tudni kell, hogy ez a szám a teljes régióra értendő, és mondjuk Romániában még nagyobb érdeklődésre számítanak, mint itthon.

A statisztikák szerelmesei számára amúgy az esemény alatt elérhető lesz egy publikus dashboard, ahol szinte mindent meg lehet majd nézni: hány vásárlás volt, milyen termékeket és honnan vásároltak az emberek. A rendelések 70 százalékát amúgy 5 napon belül tervezik kiszállítani, és azt ígérik, hogy 2 héten belül minden megérkezik, ami a karácsony közeledtét figyelembe véve nyilván elég fontos az ügyfeleknek. Akit több információ is érdekel az akcióról, ide kattintva tájékozódhat.

Azóta történt

Előzmények