A Facebook a telefonszámokat is felhasználja

Nagyon úgy tűnik, hogy a közösségi oldal az összes lehetséges módot és rést kihasználja, hogy pénzre váltsa át a személyes adatokat.

A Gizmodo által a múlt héten feldobott történet cseppet sem számíthat meglepetésnek, mégis kisebb vihart kavart – leginkább azért, mivel a Facebook korábban nem egészen úgy kommentálta gyakorlatukat, ahogyan most.

Arról van szó, hogy sok felhasználó alkalmaz fiókja védelmében kétfaktoros azonosítást a szolgáltatás igénybevételekor, és ekkor ugye meg kellett adnia a telefonszámát. Ám kiderült, hogy a Facebook a telefonszámokat felhasználta célzott hirdetések elhelyezésére. Ez persze „legális”, mivel a felhasználási feltételekben szerepel, ám mégis felvet aggályokat, hiszen roppant kevesen tudják, hogy ez így zajlik.

A rég folytatott gyakorlat úgy került terítékre, hogy amerikai kutatók végeztek egy felmérést, melyben azt vizsgálták, hogy a Facebook miképp használja fel üzleti célokra azokat a felhasználók által megadott személyes adatokat, melyeket az illetők más okból adnak át, nem pedig azért, hogy reklámcélpontok legyenek.

A vállalat nemcsak a telefonszámokat, hanem sok egyéb személyes adatot is felhasznál reklámkezelési gyakorlatában – erről már rég tudni lehet, az újdonság az, hogy most felhívták a figyelmet arra, hogy az azonosítási célból megadott telefonszámok is elemei ennek az üzleti modellnek.

Csavar a történetben, hogy mindez már felvetődött pár hónapja, és akkor a Facebook egyik vezetője, hibának, bugnak nevezte azt, hogy a telefonszámukat megadó felhasználóik célzott reklámokat kapnak. Ám a TechCrunch múlt heti újabb megkeresésére már elismerték, hogy ez szándékosan alkalmazott marketingeszköz. A vállalat szóvivője most azt közölte, hogy a megadott személyes adatokat arra használják fel, hogy javítsák a szolgáltatás minőségét („beleértve a hirdetéseket is”), és erről világosan és egyértelműen tájékoztatják a felhasználókat, majd hozzátette azt is, hogy ezeket az adatokat a felhasználók bármikor szerkeszthetik és törölhetik, ha úgy döntenek.

Azóta történt

Előzmények