Bírságeső Oroszországban

Twitter, Facebook, WhatsApp, Booking.com.

Megbírságolta egy moszkvai bíróság csütörtökön a Twittert, a Facebookot és a WhatsAppot az orosz állampolgárok adatainak Oroszországban történő lokalizálását (az ország területén működő szerveren való tárolását) előíró jogszabályok megsértése miatt – írta meg az orosz tömegtájékoztatási és távközlési felügyelet (Roszkomnadzor) bejelentésére hivatkozva az MTI tudósítója.

A bíróság a WhatsAppot 4 millió rubelre (16 millió forintra), a Facebookot 15 millió rubelre (60 millió forintra), a Twittert pedig 17 millió rubelre (68 millió forintra) bírságolta. A WhatsAppot az orosz közigazgatási törvénykönyv vonatkozó rendelkezésének első ízben történő, a másik két szolgáltatót pedig a jogszabály ismételt megsértése címén büntették meg.

Korábban egy moszkvai bíróság a Google-re 3 millió rubel (12 millió forint) bírságot szabott ki, az előírt adatlokalizáció első ízben történt megsértése miatt.

A Roszkomnadzor korábbi közlése szerint az orosz felhasználók személyes adatainak tárolását eddig mintegy hatszáz külföldi vállalat képviseleti irodája lokalizálta, köztük az Apple, a Microsoft, a Samsung, a PayPal, a Booking.com és az LG. A LinkedIn közösségi hálózat oroszországi hozzáférhetőségét 2016-ban blokkolták a követelmény megsértése miatt. A Facebook és a Twitter 2015 óta tárgyal az adatlokalizálásról.

A fenti döntéssel egy időben, tegnap az orosz monopóliumellenes hatóság (Федеральная антимонопольная службa – FASZ) is kiadott egy határozatot, melyben közlik, hogy 1,3 milliárd rubel (kb. 5 milliárd forint) bírságot szabtak ki a Booking.com szállodafoglalási online szolgáltatóra a monopóliumellenes törvények megsértéséért.

A bírságot kilenc hónappal azután rótta ki a hatóság, hogy a szálláshelyekről szóló információk aggregátorainak piacán erőfölénnyel való visszaéléssel vádolta a meg Booking.comot. A monopóliumellenes szolgálat szerint az online szolgáltató a szállásadókra erőltetett szerződési feltételekben kötelezően előírta az ár- és szobaparitás biztosítását és betartását, valamint a zárt felhasználói csoportokkal való érintkezés feltételeit. Ennek következtében a szállodák nem tudták más értékesítési csatornákon a Booking.comnál alacsonyabb áron kínálni szolgáltatásaikat.

Az orosz monopóliumellenes szabályozás értelmében egy vállalat a versenytörvény megsértése esetén az éves bevétele 1-15 százaléka közötti bírsággal sújtható.

A Booking.com igazságtalannak minősítette a döntést és jelezte, hogy fellebbezni fog.

Azóta történt

Előzmények