Egymilliárd dollárért vásárolta ki az orosz óriás az Uber részét

A Yandex több üzletág összekombinálásával kíván a legnagyobb lenni.

Az orosz internetes nagyvállalat, a Yandex bejelentette, hogy készpénzes üzlet keretében egymilliárd dollárért kivásárolja az Ubert a Yandex olyan leányvállalataiból, melyben eddig közösen birtokolták a tulajdonosi jogokat.

Három fontos, „trendi” vállalkozásról van szó: a Yandex.Eatsről és a a Yandex.Lavkáról – előbbi éttermi, utóbbi élelmiszer-kiszállítással foglalkozik –, valamint a logisztikában tevékenykedő Yandex.Delivery-ről, illetve megszerzik teljes irányítást az önállóan működő autonómjármű-részleg felett is.

A Financial Times értékelése szerint a lépés azt mutatja, hogy a koronavírus-járvány idején felpörgő házhozszállítási üzletágak fellendülése után a Yandex meg kívánja lovagolni a hullámot, itt akarnak nagy erővel fejleszteni – ezt megerősíti az is, hogy a tőkeerős vállalkozás gyorsan bővíti online vásárlási és streamingszolgálatatásait is.

És mivel a keresőpiacon ők „az orosz Google”, hasonló módon járnak el, mint az amerikai nagyvállalat (bár inkább a kínai minta a meghatározóbb): a rengeteg begyűjtött adatot, információt arra használják fel, hogy az üzletágaik kölcsönösen erősítsék egymást, egyfajta „szuperszolgáltatást” kínáljanak. Mindezt azzal fejelték meg, hogy a két legnagyobb orosz e-kereskedelmi céggel, a Wildberries-zel és az Ozonnal közösen kis bankokat vásároltak meg, hogy létrehozzanak egy pénzügyi szolgáltatásokat kínáló platformot.

Hasonlóképp terjeszkedik legnagyobb helyi riválisuk, a Mail.ru is: ők a vezető hitelintézettel, a Sberbankkal fogtak össze közös vállalkozások működtetésére és fejlesztésére, pl. ételkiszállítás, taxivállalatok.

Az igazgatótanácsok a tranzakciót jóváhagyták, a kivásárlás várhatóan az év végéig lezárul.

Azóta történt

Előzmények