Egyelőre páratlan a hamburgi önvezető vonat

Az autonóm vonatok ugyan igényelnek emberi felügyeletet, de egyébként már alkalmasak a hagyományos szerelvények leváltására.

Hirdetés

Az idén 27. alkalommal megrendezett közlekedéstechnológiai világkongresszus (World Congress on Intelligent Transport Systems – ITS World Congress) idején, hétfőn vezették be (egyelőre csak három napra) Hamburgban az utasforgalomba is a 2018-ban indult fejlesztés első négy szerelvényét.

A 60 millió eurós költségű projektet Hamburg városa, a fejlesztő Siemens Mobility és a Deutsche Bahn finanszírozzák. A világban sok helyen futnak már autonóm szerelvények, de a hamburgi különlegessége az, hogy a többi hasonló projekttől eltérően a városi gyorsvasút (S-Bahn) motorvonatjai már nem egy erre a célra épített, elkülönített pályán haladnak, hanem ugyanazokon a vágányokon, ahol a hagyományos vonatok is – igaz, a jelenleg kijelölt, mintegy 23 kilométeres vonalszakaszt korszerűsítették és átalakították, hogy az önvezető járműveket is ki tudják szolgálni.

S-Bahn
[+]

A közlekedési demonstráció első járatát a Deutsche Bahn vezérigazgatója, Richard Lutz, a Siemens új vezérigazgatója, Roland Busch, valamint Hamburg polgármestere, Peter Tschentscher indították útjára.

A vonat autonóm, ugyanakkor a fedélzeti rendszer felügyelete szükséges, vagyis van vezető a szerelvényen. A Siemens vezérigazgatója elmondta, hogy az önvezető vonatok sokkal hatékonyabb üzemeltetést tesznek lehetővé: optimalizálni lehet a járatsűrűséget, kisebb lesz az energiafelhasználás, csökkennek az üzemeltetési költségek, emellett a biztonsági szint is megemelkedik. Az automatizált rendszer a jövőbeli európai ATO (automatikus vonatüzemeltetés) szabványon alapul, amely az egész Európára kiterjedő Európai Vonatbefolyásoló Rendszerrel (ETCS) működik együtt (ATO over ETCS).

A projekt következő lépése lesz, hogy a kongresszusi bemutató után decemberben elindítják az első négy, már véglegesen forgalomba álló szerelvényt. Ezek után tervezik, hogy fokozatosan Hamburg teljes gyorsvasúti vonalán üzembe állítják az önvezető járműveket – távlatilag pedig azon gondolkodnak, hogy majdan először a német nagyvárosokat, utána pedig az egész német vasutat eléri az átállítási folyamat – sőt a Siemens annyira magabiztos a technológiájuk minőségében, hogy globális terjeszkedést remélnek fejlesztésüktől.

Azóta történt

Előzmények