3p

A korábbi álommunkahely több amerikai informatikushallgatónál kínossá vagy egyenesen elutasítottá vált az elmúlt időszak sorozatos botrányai miatt. A kezdő fejlesztőknek egyre fontosabb, hogy a munkahelyük etikus legyen. Megváltozik az is, hogyan viselkednek az állásinterjúkon.

A fiatal informatikusok egy része már egyáltalán nem akar a Facebooknál dolgozni, írja a New York Times. Hiába a programozó gyakornokok havi 8 ezer dolláros- , és a főállású fejlesztők évi 140 ezres fizetése, valamint a minden igényt kielégítő munkakörnyezet, az informatikushallgatók attitűdje megváltozott a vállalat irányába.

Nem virtuális, hanem igazi üzenőfal a Facebook kaliforniai központjában.
Nem virtuális, hanem igazi üzenőfal a Facebook kaliforniai központjában.

A lap a legfrissebb, antiszemita lejárató kampányokkal terhelt Facebook-botrány kirobbanását követően fejlesztőjelölteket szólaltatott meg a Kaliforniai Egyetemen, ahol a legpiacképesebb informatikus diplomák egyikét adják. A Facebookhoz fűződő ellenérzéseket leginkább az oldallal megosztott személyes adatok kétes biztonsága, és a széles körben terjedő fake news fűti. Volt olyan hallgató, akinek a leginkább az volt a baja a szájttal, hogy az egész lényege csak annyi, hogy minél több reklámot mutasson meg az embereknek. Egy hallgató, akit a Facebook meghívott a kaliforniai központjában tartandó állásbörzéjére, azt hallotta, hogy az ott dolgozók egy része maga nem is használja az oldalt. Korábban "dicsóséges, varázslatos" dolog volt ott dolgozni, ma már mérgező a hírneve, mondta egy újabb megszólaló.

A Facebookhoz még mindig sok fiatal mérnök csatlakozik, de ma már nem nagy csinnadrattával, mint rég: halkabban teszik, és van, aki felesküszik, hogy belülről fogja megváltoztatni a céget. Olyanok is vannak, akik azon igyekeznek, hogy valami etikusabb pozícióba evezzenek át a cégen belül.

Megváltoztak az állásinterjúk is: a pályázók ma már sokkal rámenősebben, keményebben kérdeznek. A cikk szerint megsokszorozódtak az olyan kérdések, mint: "Hogyan kerüljem el azt a projektet, amivel nem értek egyet?" vagy "Hogyan emlékeztessem a főnökeimet a cég irányelveire?". Régebben a jelentkezők irtóztak a csoportos interjúktól - ma már kifejezetten meg akarják ismerni a leendő csapatot. "Már nem fognak vakon csatlakozni egy céghez, csupán a neve miatt" - mondta a lapnak egy kalifoniai tech-munkaközvetítő vezetője.

A nagy techcégekkel szemben általános bizalmatlanság alakult ki, de ez egyiket sem sújtja annyira, mint a Facebookot. Egy San Francicso-i karriertanácsadó arról beszélt, hogy a fiatalok aggódnak, hogy milyen irányba tart a demokrácia, és amiatt, ahogy a közösségi média megosztja az embereket. Nem akarnak ezeken a trendeken segíteni a munkájukkal.

Az egyik fiatal mérnök ugyanakkor rámutatott, hogy bár sok társa kritizálja a Facebookot, és arról beszél, hogy nem akar ott dolgozni, végül mégis csatlakozik a céghez. "Mindenki a tech etikusságával foglalkozik, egészen addig, míg meg nem kapják a szerződésüket." Bár szerinte ez is hamar meg fog változni, amint a Facebooknál való dolgozás társadalmi stigmája nagyobb súllyal esik latba, mint a pénzügyi előnyei.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!