Hőhullámok a Focusban

2019.01.09. 10:59

Kedves Autódoktor!

Egy 2003-as évjáratú 1,6 benzines Ford Focusom van, az órájában 195 000 km-rel (motorkód FYDB). Az autó 2010 óta nálam van, és tavaly óta produkál egy hűtővíz túlmelegedési problémát.

Csak városon kívül, 95-100 km/h óra sebesség felett a vízhőfok mutatója felmegy teljesen, majd 2-3 másodperc múlva visszaáll 90 fokra. Ezt folyamatosan csinálja 4-5 percenként. Városi használatban soha, még nyáron sem produkálja. A vízcsövek puhák, nem tilt le semmit. Kicseréltük a hőgombát, vízpumpát, hűtővizet, vezérműszíjat, hűtőventilátort, vízhőfokmérő órát, és semmi változás. Télen-nyáron ugyanúgy előjön a hiba.

Lajos

Kedves Lajos!

Első teendőként azt kellene kideríteni, hogy mechanikus avagy villamossági problémával állunk-e szemben. Egy 2003-as járműben még nem használható az univerzális OBD eszköz, tehát érdemes egy szerviz segítségét kérni az élő adatok megjelenítésében.

Egy hosszabb menetteszt elvégzése javasolt, hogy lehessen tapasztalni a hibajelenséget. Ahogy táncolni kezd a műszer mutatója, az aktuális értékeket követni kell a célműszer képernyőjén is.

Ha a kiolvasható értékek is tükrözik a mutató státuszát, a szenzor/kábelköteg/vezérlőegység/motortéri testpontok tájékán érdemes vizsgálódni, ha azonban a motorvezérlő stabil, reális hőfokot lát a cikk-cakkozó műszerfal ellenére, az inkább a műszerfali visszajelzés áramkörei fele tereli a gyanút. A műszerfal értékei is sok esetben megjeleníthetőek a célműszeren, így a kör tovább szűkíthető.

Ha bármilyen utólagos egység van az utastérben, érdemes a bekötéseit ellenőrizni (a sebességjel ebben az évjáratban már a rádió csatlakozóján is elérhető, szakszerűtlen bekötése okozhat orbitális szívásokat), de a szokványos testpontok/csatlakozók ellenőrzése is alapvető feladat.

A műszeregység tesztje kiszerelt állapotban is lehetséges - ezt egy műszerfalakra specializálódott műhely gyorsan elvégzi: érdemes lefutni ezt a kört is, a Focusok műszerei gyakran produkálnak érdekességeket, melyek javítása sok esetben javítható (a bezárt autó világító műszerfal-kijelzője ilyen eset). Egy mechanikus hiba megléte esetén a magas hőfok egy lézeres hőmérővel gyorsan ellenőrizhető (hengerfej/blokk) és a fűtés felkapcsolásával a jelenség megváltozása jellemző lenne, továbbá a hűtőventilátor bekapcsolása is meg kellene történjen - városban pláne.

Nagyon valószínű, hogy inkább villamossági zavar van a rendszerben, mert a hűtőfolyadék-töltet tehetetlensége miatt sem jellemző a néhány másodpercenként végletekig és vissza változó hőmérséklet. Egy kezdődő, trükkös termosztáthiba is lassabb lefolyású hőfok-ingadozást okozna. A szakaszoló vizsgálat, alapos megfigyelés és a megbontásos ellenőrzés tehát aktuális a probléma megoldásában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu