Puhul a pedál, eltűnik a fék

2019.01.04. 14:02

Tisztelt Doki!

Egy problémával kapcsolatban kérném a segítségét! Adott az autóm, Golf 4, 2.0 8v AQY motorkód, 2000-es évjárat. Nemrég fékbetét (Mintex), féktárcsa (Ate Powerdisc) és fékolaj (Mintex) cserén esett át az autó, majd légtelenítettem a rendszert. Sajnos menet közben ütötte fel a fejét egy hiba. Ha a kormányt balra koppanásig-vagy közeli állapotig- elforgatom, a fékpedál puhán benyomható és nincs fékhatás. Ha vissza tekerem, majd rápumpálok a fékpedálra újra be "keményedik", de még mindig koppanásig benyomható közepes erővel. Mi lehet a hiba forrása?

Kristóf

Kedves Kristóf!

Feltétlenül ellenőriztesse, hogy az első futóműnél - de leginkább a fékrendszer egészén - nincs látható nyoma a fékhidraulika tömítetlenségének. Habár a fékezés közben létrejövő magas fékfolyadék-nyomás azonnal megkeresi az útját a külvilág felé ha van rá módja, mégis előfordulhat, hogy a kormányzás következtében torzul/szorul/nyúlik/nyílik egy fékcső, vagy egy csatlakozás.

Az ABS/ESP funkcióval rendelkező fékhidraulikák folyadékcseréje/légtelenítése alapvetően célműszeres támogatással kell történjen. Ekkor a hidraulikus egység - manapság alias "ABS kocka" - szoftveres/hardveres aktív közreműködésével a szeleprendszer, a belső szivattyú és az egyéb beavatkozók is megműködtetésre kerülnek.

A hagyományos, pedálpumpálós módszer ezeknél a fékeknél csak akkor lehet eredményes, ha a rendszer nem ürült le teljesen, de az is csak egy részleges, nem teljesen kontrollált légtelenítésnek tekinthető, a folyadéktöltet teljes cseréje nem valósul meg. Egy profi géppel, gyári minőségű fékfolyadékkal végzett fékfolyadék-csere nagyjából tíz-tizenkétezer Forintos költséget jelent, érdemes ezt az utat választani.

Ha a fékhiba a fenti művelet után is tapasztalható, elképzelhető a hidraulikus/beavatkozó egység mechanikai hibája, ez a célműszeres menetteszt alatt akár le is buktatható. A hagyományos főfékhenger-hiba nem nagyon köthető össze a kormányzással, ez a lehetőség egyelőre nem hozható a képbe, de a fékrendszer vizsgálata minden érintett komponensre ki kell terjedjen.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu