Eladás előtt cirkuszol a Multijet

2018.12.31. 12:56

Üdv Doki!

Szeretném a tanácsát kérni egy Lancia Musa (2007) 1.3 multijet (90 LE) 5 sebességes manuál (gyárilag kettőstömegű lendkerék nélküli modell), motorkód: 199A3000 , típusú autóval kapcsolatban, mert a gépkocsi az alábbi hibajeleket produkálja:

- hidegindításkor a motor alapjárata ingadozik, (a karosszériát is rázza) az izzítás visszajelző után kb. 3 másodpercet érdemes várnom vele, hogy elinduljon, mert ha nem képes egyszerűen csak köszörülni és nem indul be, ha nem várok ki. Általában fekete füst követi az indítást és elég büdös is.

- Sebességből kivéve üresben gurulva (hidegen-melegen egyaránt) a fordulatszám megint ingadozik, esetenként le is áll a motor.

- A szívósoron áll a gázolaj, de nem egyértelmű, hogy honnan került oda. Az autó egyébként jól fogyaszt, jól gyorsul amúgy hibátlan, melegen csak néha a lámpánál "mozgolódik a mutató.

Tavaly felújíttattam a porlasztókat, egy Bosch szervizben, de a hiba nem szűnt meg ezzel, a szerviz hebeg-habog, pedig másfél havi fizetésemet hagytam ott. Hibakódok: P0504 valamint P2299

Eladnám az autót új vásárlása miatt, és a jövendőbeli vevőnek hibátlanul akarom továbbadni az autót, ezért szívesen fogadnék Öntől tanácsot.

Péter

Kedves Péter!

Az eladási szándék miatt számottevő ráköltést nem érdemes eszközölni a járműre, az elköltött forintok nem igazán realizálhatóak az eladáskor.

Elsősorban az indítási nehézséget kellene feltárni - ez sok esetben izzítási hiba, melyet a gyertyasor cseréjével általában orvosolni lehet (gyertyatörés-kockázat kezelése aktuális!) Egy motormosás utáni üzemanyag-szivárgásteszt elvégzése is alapvető feladat. Ha az injektorok megbontásával összeköthető a dolog, érdemes garanciális irányban tapogatózni.

Ha azonban a tipikus nagynyomású szivattyú tömítés-öregedése áll a háttérben - ez a felújítástól független hiba - akkor egy bontott, jó állapotú szivattyú beépítésével a költségek alacsonyan tarthatóak. A szivattyúban levő szabályozószelep is okozhat alapjárati problémákat, de érdemes átesni egy alapvető kokszmentesítésen az EGR/szívórendszer viszonylatában.

Egy tizenéves, sokszázezret futott, korrekt euro besorolású common rail dízel sajnos ebben a korban komoly karbantartásra/felújításra szorulhat, valóban érdemes számot vetni és irányt megnevezni a masina jövőjével kapcsolatban.

A korrekt, megbízható használathoz egy komoly, megbontással járó nagy-karbantartás lenne javasolt, azonban ez hatalmas költségeket jelenthet. Nem hiába szállnak ki tőlünk nyugatabbra kb. 200 000 kilométerenként az autóikból a tehetősebb népek: a megbízhatóság ennél a futásnál már pénzbe kerül.

Egy Multijet is megfuthatja bőven a félmillió kilométert is, de ez állandó simogatás nélkül nem megy, legalábbis kockázatos. (Van 650 000 kilométernél járó dízel a családban, bármikor nekiindulnék egy Skandináv túrának vele, de nem merem összeszámolni mennyit költöttünk rá eddig.)

A tárolt hibák a féklámpa-kapcsoló áramköreire és a fékpedál/gázpedál viszonyított helyzetére utalnak. Itt a féklámpa kapcsolója a kopó alkatrész a rendszerben, ez olcsón kapható pótalkatrész. Természetesen érdemes egy célműszeres kört futni az ügyben, de remélhetőleg csak a kapcsoló vacakol.

Ha jön az új autó én nem sokat babrálnék a régivel. Beszámíttatnám ahogy van, legyen más gondja. Ez nem rosszindulatú eladás, csak szimpla matek. A fenti gyorsjavítások is hatjegyű költségeket jelentenek és korántsem biztos hogy egy hibamentes autó lesz az eredménye. Ha a következő masina is olasz akkor ezzel segítette legjobban a szeretett márkát - mármint a Fiatot. A Musához pedig adja oda az összes információt amit csak tud, ezzel segítheti a következő tulajdonost. A fenti sorok rá is vonatkoznak, de ez már nem az ön gondja, neki is ugyanúgy számot kell vetni, de ezt a megvásárlás előtt bizonyára megtette.

Meg kell tanulnunk elengedni: baromi nehéz lesz, mert a KGST-éra másra nevelt bennünket. A fogyasztói társadalomban élő, de nem pazarló ember keveréke a jó megoldás talán, de ezen még dolgozni kell. A halálból visszahozott, öregecske, tákolt autókat unokáink már nem fogják látni. Ez persze nem vonatkozik a hobbiként tartott öreg vackainkra, azok más lapra tartoznak.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu