Durván lepontozta az EuroNCAP a Fiat Pandát és a Jeep Wranglert

2018.12.06. 17:49

Nem ez az első alkalom, hogy egy régebbi, alighanem leváltásra váró Fiat modellt vesz elő az EuroNCAP, és minősít olyan szempontok szerint, amelyeknek nyilvánvalóan nem felelhet meg. Kevés gyártó fejleszti tovább kifutó modelljeit, ám a töréstesztjeiről ismert szervezet valamilyen ismeretlen okból ebből épp a Fiat számára ácsol akasztófát ebből a tényből.

Korábban az azóta ki is futtatott, még 2005-ben bemutatott Fiat Puntót vizsgálták újra az EuroNCAP-nál, egy olyan modellt, amely korábban ugyan öt csillagot kapott ugyanennél a szervezetnél, ám a gyártás leállítása előtt néhány hónappal kihozták, hogy életveszélyes, és nulla csillagot érdemel biztonsági szempontból. Most ugyanezt adták elő a 2011 óta kínált Pandával, amely eddig négy csillaggal a neve mellett szerepelt a szervezet honlapján egy 2011-es teszt alapján, most viszont egy csillagot sem kapott meg az ötből.

Ha csak a Panda két töréstesztet nézzük, ott is érdekes megfigyelni, hogy amit 2011-ben még megfelelő elfogadható terhelésnek nyilvánították (sárga szín az ábrán), mondjuk a sofőr mellkasát érő terhelést a félfrontális ütközésnél, az most mélyvörös, gyengén védett zóna. Ugyanarra a dolgozatra négyes helyett kettes jár. Ennél azonban többet nyom a latba a csillagok számának meghatározásakor a legújabb biztonsági elektronika hiánya, amely több kategóriában is pontlevonást eredményez. A Panda ezen a téren 7%-os eredményt ért el – a régebbi tesztben még 43%-os volt – nagyrészt azért, mert nem készül belőle biztonsági vészfékes változat, aminek egy ilyen régi modellbe való beépítése bármely gyártó számára gazdaságtalan lenne.

A Jeep Wrangler, amely szintén FCA-termék, és tavaly mutatták be, egy csillagot azért kapott a töréstesztjére, de az EuroNCAP saját eredményei is azt jelzik, hogy itt is egy közepesen gyenge törésteszt és viszonylag kevés biztonsági elektronika kombinációja hozott ilyen gyenge eredményt. A Jeepben ugyanis sem automata vészfék, sem sávtartó berendezés nincs.

A Panda és az új Wrangler gyengeségei persze nem tagadhatók – egyik modellt sem nevezhetjük a piac legbiztonságosabbjának – de úgy tűnik, az EuroNCAP megpróbálja drámaibbnak mutatni a helyzetet, mint amilyen, ezzel manipulálva a vásárlókat. Ez pedig akkor sem tűnik korrekt eljárásnak, ha feltételezzük, hogy az automata vészfék kötelezővé tételéért folytatott kereszteshadjárat része, és az EuroNCAP nem a Fiat-Chrysler elleni hecckampány eszköze, ami ezek után szintén nem kizárható. A kérdés innentől kezdve tehát inkább az, hogy hitelesnek tekinthető-e az EuroNCAP értékelése az autóvásárlók számára, vagy gátlástalan propagandaeszköz csupán, amelynek még a célja sem teljesen világos.