Az automata parkolás a következő nagy üzlet?

2018.10.30. 06:44

A Steer nevű cég arra a tényre alapozta üzleti modelljét, hogy a parkolóhely-keresést a legtöbben a legfeleslegesebb tevékenységek egyikeként éljük meg. Ezt spórolná meg az autótulajdonosoknak az új szolgáltatás, amely tökéletes automata parkolást ígér, akár régebbi autók tulajdonosainak is.

A cég alapítója szerint a felmérések azt mutatják, hogy az emberek többsége egyelőre tart az önvezető járművektől, az ellen viszont, hogy valamiféle robotpilóta keressen parkolóhelyet helyettük, sokkal kevesebbeknek van kifogásuk. „Amit megpróbálunk eladni, az egy kényelmi szolgáltatás, és a kényelem narkotikum.” - mondja Arjuna Sonalker.

Természetesen a szolgáltatás hasznát meg lehet próbálni pénzben kifejezni: a statisztikák szerint évente egy átlag amerikai például 17 órát tölt parkolóhely-kereséssel, ami az ottani órabért figyelembe vége 345 dollár, vagyis mintegy százezer forint kidobott pénznek felelne meg. Ennél azonban lényegesebb előnynek tűnik, hogy elmarad a stressz, a bosszankodás az elpazarolt idő miatt – és az sem mellékes körülmény, hogy egy gép vélhetően precízebben, kevesebb anyagi kárt okozva képes parkolni, mint egy ügyetlenebb sofőr.

A Steer szerint 2020-ra kaphatók lesznek azok az autók, amelyekbe már a gyártásnál bekerülhet a Steer szolgáltatása – eddig két nagy autóipari beszállítóval tudtak megállapodni – de azt mondják, hogy már a legtöbb 2012 utáni autót képesek átépíteni úgy, hogy maga kereshesse a parkolóhelyét. A siker vagy a kudarc nagyrészt persze azon múlik, hogy mindezért milyen díjat számítanak fel – ha minden igaz, valamiféle alacsony havi összeget szednének, amely valamiféle távfelügyeletet is magában foglalna.