Durva fogyasztáscsökkentést szavaztak meg az EU tagországok

2018.10.10. 14:30

Az utóbbi hetekben intenzív alkufolyamat zajlott a környezetvédőket és az európai autóipart képviselő politikusok között. A tét a 2030-tól érvényes szén-dioxid-kibocsátási határértékek mértéke volt.

Viszonylag régóta téma, hogy 2030-ra milyen átlagos szén-dioxid-kibocsátási értékeket írjanak elő az EU-ban eladott autókra, de az elmúlt hónapokban derült ki, hogy az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága szigorítaná az eredeti elképzelést. Szeptemberben szavazták meg a 40%-os csökkentést a 2020-as előíráshoz képest, amivel meglepték az autóipart: a gyártók a korábbi tárgyalások alapján 30%-os csökkentésre számítottak. Az Európai Parlament ráadásul jóvá is hagyta a Környezetvédelmi Bizottság javaslatát, amivel az autóipari lobbistákat vészüzemmódba kapcsolták, de hátra volt még a tagországi jóváhagyatás, ahol új kompromisszumot sikerült kialakítani. Végül a 2020-as szinthez képest 35%-kal csökkentik a határértéket, azaz az autóknak 61,75 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási átlagot kell teljesíteniük tizenkét év múlva.

Jelenleg még nehéz megmondani, hogy ez hogyan lesz elérhető: eddig 130 g/km volt az előírás, ami 2020-ban csökken 95 g/km-re. Az aktuális érték 5,4 liter benzinfogyasztási átlagnak felel meg száz kilométeren, amit a gyakorlatban most sem hoznak az autók, a 95 g/km ezzel szemben 4 literes benzinfogyasztást jelent, a 61,75 g/km pedig 2,57 literes fogyasztásnak felel meg. Ennek kellene az átlagnak lenni, azaz ennél kisebb fogyasztású autókra is szükség lesz, ha az autóipar továbbra is többféle méretű és jellegű autót szeretne kínálni.

Ilyen, 3 liter alatti valós fogyasztást eddig jellemzően nagyon kis légellenállású prototípusokkal értek el, teljes értékű, szériagyártású személyautókkal nem – a kis mennyiségben, képtelenül drágán gyártott VW XL1 szükségautót nem számolva – és egyelőre nem is nagyon látszik, hogy az autógyártók hogyan tudnak majd elérni ilyen kis fogyasztási átlagot. Ám most már muszáj lesz csodát tenni, vagy valahogy ismét megtalálni a rendszer kiskapuit, hiszen a 2,6 liter alatti fogyasztási átlagot 2030-ra megszavazták a politikusok.