ioCamper, a magyar motorhome

2018.09.30. 16:20

Örök vita a kempingesek között, hogy a lakóautó vagy a lakókocsi a jobb, esetleg valami minimálkoncepciós átalakított kisbusz, esetleg tetősátorral. A magyar ioCamper sok kérdésre adja meg a választ.

Lakókocsival nehézkes a közlekedés, nem önjáró, a lakóautó fenntartása túl drága, kötelező biztosítása magas, karbantartási költségei vannak, viszont mozgékonyabb, jobban megoldott a fűtése, áramellátása. Vannak akik a kisteherautóra épített lakóautóban (Kastenwagen, campervan) hisznek, mert  nem feltűnő, viszonylag mozgékony és kicsi, ami persze a hátránya is, mert szűkösebb, zsúfolt belül, pláne ha úgy szeretnénk felszerelni, mint egy rendes lakóautónak tervezett egységet, esetleg több mint kettő alvóhellyel. A lakóautónak és ennek a kisteherautóba épített lakóautónak egyformán hátránya, hogy másra nem igazán lehet használni, árut vagy motort már nem lehet bepakolni. Hiába 3,5 tonnás a megengedett össztömeg, a bútorzat, a technika már jelentős tömeg, a helyet is foglalja.

Nagyon jó kompromisszumos megoldás a magyar ioCamper. A tervezője elküldte nekünk Youtube-klipjét, amit többször megnéztünk, és találgattuk, hogy lehet megoldva a könnyűnek látszó nyitás, mennyi a filmtrükk, és egyáltalán: mi a fene ez az egész.

Mert amerikai kamionokból hidraulikusan kinyíló motorhome-okat már láttuk, némelyik nagyobbra tud nőni, mint egy átlag lakás Budapesten. Ez azonban egy magyar rendszámos Ducatóból bújik elő, és terjeszkedik ki látszólag egyszerűen.

Ezt látnunk kellett élőben, ezért megbeszéltünk egy találkozót, ahol felállítjuk az ioCampert és majd megmondjuk, hogy miért nem jó. Lefotózzuk, adunk pár tanácsot, és elköszönünk. Nem azért, mert mi vagyunk az orákulum, hanem mert már annyian próbálkoztak mindenféle megoldásokkal jobbá és kényelmesebbé tenni a kempingezést, mégis csak a három alapesetet használja mindenki, esetleg kombinálva azzal, hogy a sátrat a kocsi tetejére teszi.

Aztán inkább meglepődtünk.

Még mielőtt nekifogtunk volna a felállításnak, sőt, mielőtt láttuk volna élőben az ioCampert, a tervezője már telefonban hangsúlyozta, hogy prototípus, egyedi készítésű, a barátaival csinálta a mechanikát, az elektronikát és mindent benne. Ezért aztán ne várjuk, hogy profi, de működik, boldogan megmutatja. Erre persze mi megint azt gondoltuk, majd látunk valami félkész dolgot, ami emitt lóg, amott lötyög, kicsit sárga, kicsit savanyú, de azért a miénk.

Itt jött a második meglepetés.

Az ioCamper prototípusa egy fullextrás okosház, amely azt hivatott bemutatni, mit lehet megvalósítani egy dobozos kisteherautóból kicsúszó kinyitható lakásból. Nyilván nem mindenkinek kell telefonról kapcsolható színváltós hangulatvilágítás, vagy elektromosan mozgatható sötétítő redőny, esetleg távirányítható fűtés és szellőzés, de a prototípus megmutatja a lehetőségeket felszerelésben és méretben is.

A felállítást a bemutató videóval ellentétben nem aszfalton csináltuk, hanem fűben, egyenetlen talajon. Az automata, telefonról irányított, motorral működtetett kicsúszás így néha megakadva, kicsit lassabban tette a dolgát, de sikerült. A kézzel kihajtható támlábakat kihajtottuk, az oldalfalakat kihúztuk, a ház teljes pompájában ott volt - kicsit több mint fél óra alatt. Ebben még egy kis beszélgetés és magyarázat is benne volt.

Bent helyre kerültek az ágyszivacsok, összeállt a három hálószobás kempingház. Ezt lehet kihozni egy mai kisteherautó szabvány belsejében összehajtogatott, több szabadalmi bejegyzéssel védett kempingházból.

Az összecsukás ellenére bent még annyi hely volt, hogy a szivacsok, kempingszékek és egészen sok tartozék elférjen, az összecsukott ház mellett a raktérben bőröndöknek, egyéb cuccoknak is maradt még hely. A Ducato rakterébe szerelt két rögzítőpont kivételével a teljes raktér gyári, sem sín, sem egyéb szerkezet nem kell a be- és kirakáshoz. Az autó korlátozás nélkül használható a hétköznapokban, az ioCamper pedig rakományként szállítható. A tömege jelenleg 800 kg környékén van, ami a felhasznált anyagok és a ház felszerelésének, méretének függvénye.

A ház belsejében a belmagasság két szobában két méter, a harmadik szoba, a fő háló szoba kicsit alacsonyabb. Bent nincs olyan érzésünk, hogy valami összetákolt viskóban vagyunk, mert a padló és a falak egyaránt merevek, és nem döngenek a lépések alatt. Az elektromos rendszer a beépített érintőképernyős számítógépről és telefonról egyaránt vezérelhető, de ami igazán megdöbbentő, az a mechanikai kivitelezés és átgondoltság. Ha nem tudnám, hogy ez az első és eddig egyetlen prototípus, azt mondanám, ez már a sokadik továbbfejlesztés. Így aztán nem maradhattak el olyan apróságnak tűnő dolgok, mint például az ágy fejrészénél kihajtható kis éjjeliszekrény USB telefontöltő aljzattal. Minden kis hely okosan kihasználva, párnatartók, rögzített edénytartók, gyorsan összeszerelhető fürdőszoba, zuhanyfüggönnyel leválasztva.

A ház teljesen eltávolítható az autótól, tehát plusz felhasználása lehet az ideiglenes telepítés, akár hétvégi kis lakként vagy horgásztanyaként. Ezekre tökéletesen alkalmas; a kis fogyasztású LED világítást, a munkaakkumulátorok töltését napelemmel pótolja, de természetesen hálózatra is köthető, külső vízellátásra is csatlakoztatható.

A lehetőség benne van, kisebb is készíthető, nem is kell teljesen leállni róla az autóval, esetleg kombináltan is használható, hogy a vizesblokk az autóban van, ez pedig csak a hálóhelyiségek kinyitható része.

A hazai motorhome tervezője egy békéscsabai mérnök, aki barátaival készítette ezt a bemutató darabot. Engem teljesen meggyőzött, a kivitelezés minősége, az ötletek, az apró részletek hihetetlen átgondoltsága. Jelenleg befektetőket keresnek, hogy a bemutató darabból többet le tudjanak gyártani, meg tudjanak jelenni kiállításokon, ahol a célközönséget jobban el tudják érni. A cél természetesen a sorozatgyártás és a kijutás azokra a piacokra, ahol ennek a műfajnak nagyobb a népszerűsége, nem mellesleg a felvevőpiaca.